کارکردها و محاسن و معایب دیوار سبز

 

 

 

دیوارهای سبز کارکردها و محاسن زیادی دارند اما میتوان مهمترین عملکرد دیوار سبز را ایجاد منظر سبز و زیبا دانست.مهمترین عاملی که یک کاربررا به سمت استفاده از گرین وال سوق میدهد زیبایی این المان است اما دیوار سبز دارای کارایی و عملکردهای دیگری هم هست که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم.

دیوارهای سبز ابزارهایی هستند که به کمک طراحان می آیند و می توانند به راحتی طبیعت را به معماری داخلی یا خارجی یک بنا وارد کنند.

دیوارسبز المانی است که میتواند ضمن ایجاد یک منظر زیبای گیاهی با پوشش دلخواه،  به طراح در جداسازی فضاهایا از بین بردن ویوهای نامناسب یا پوشاندن المانهای سازه ایی یا تاسیساتی که علاقه ایی به دیدن انها ندارد کمک میکند.

 

 

دیوارسبز اگر به صورت علمی و صحیح اجراء شود میتواند به عنوان یک سیستم مستقل و پایدار و بی نیاز از نگهداری فرد عمل کند ودر هر نقطه یا ناحیه بدون هیچ محدودیتی اجراء شود .اینکه تاکید میکنیم باید حتما گرین وال به صورت علمی و صحیح اجراء شود به این خاطراست که پارامترهای زیادی در ماندگاری و سلامت و طراوت دیوار سبز موثر هستند که تیم مجری در هنگام احداث باید اشراف کامل به این عوامل داشته باشد.و با انتخاب های صحیح و علمی دیوار سبز درستی را اجراء کند این عوامل عبارتند از شرایط نور محیط، شناخت و انتخاب گیاهان سازگار با اقلیم و محیط مورد نظر، شرایط تهویه و گردش هوا، نوع آب و زهکشی و غیره که به تفصیل در آینده به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

بسیارخب تا اینجای کار گفتیم دیوارسبز یک ابزار بسیار مناسب است که به ما کمک میکند اگر منظره نامناسبی داریم یا اگر فضایی را میخواهیم تفکیک کنیم یا مثلا زائده ایی را کاور کنیم به راحتی این کار را با کمک آن انجام دهیم و در عوض یک منظره غرق در گل و گیاه تحویل بگیریم.

 

 

اما محاسن این متریال یا المان به اینجا ختم نمیشود دیوارسبز به ما این امکان را میدهد که با اشغال کمترین فضا که در این روزگار بسیار غنیمت است تعداد زیادی گیاه داشته باشیم. ما در هر مترمربع دیوارسبز حدود ۳۰ عدد گیاه داریم که میتوانند از گونه های مختلفی باشند اگر ما ۱۰ مترمربع از سطح دیوار را به دیوار سبز اختصاص دهیم چیزی در حدود ۳۰۰ گلدان گیاه را به منزل برده ایم. تصور کنید اگر بخواهیم این حجم گیاه را به هر روش دیگری به محیط زندگی خود ببریم چه فضایی اشغال میشود و چه هزینه و وقت و انرژی باید صرف نگهداری از این گیاهان شود. احتمالا در یک آپارتمان کوچک باید خودمان روی خوابیدن در پارک حساب کنیم چون فضایی باقی نمانده.

اما میتوان با اجراء یک گرین وال، این حجم گیاه را در ۱۰ مترمربع آن هم در یک سطح عمودی که تاثیری در اشغال فضای زندگی ندارد اجراء کرد و چون آبیاری و نگهداری گیاهان به صورت هوشمند انجام میشود حتی دغدغه آبیاری این گیاهان را هم نداشته باشیم.

به راحتی میتوانیم درب آپارتمانمان را ببندیم و با خیال آسوده به یک مسافرت طولانی برویم و نگرانی از بابت سلامت گیاهان و رسیدگی به آنها نداشته باشیم و از سفرمان لذت ببریم.

 

 

اما یک حسن بسیار جذابی که دیوارسبز دارد اینست که عایق صوتی بسیار مناسب و کارآمدی است. در آپارتمان های امروزی که توجه بسیار کمی به عایق صوتی دیوارهامیشود و انتقال صدا بین واحدها بسیار آزاردهنده هستند، این عملکرد دیوارسبز بسیار حائز اهمیت است.

به جرات میتوان گفت هیچ عایق صوتی به پای یک گرین وال نخواهد رسید چرا که برگهای گیاهان به واسطه فرم خاصشان در شکستن امواج صوتی بسیار عملکرد خوبی دارند.از طرفی وجود خاک و لایه های گرین وال باعث میشود دیواری که روی آن گرین وال اجراء شده بسیار شرایط مطلوبی از بابت انتقال صدا داشته باشد.

 

 

به همین صورت در بحث اتلاف انرژی و جلوگیری از اتقال حرارت نیز دیوارسبز بسیار عملکرد خوبی دارد و همین خاصیت آنهاست که باعث میشود متریال های مناسبی برای استفاده در جداره نما ساختمان باشند.

تا اینجای کار این متریال عملکرد بسیار خوب فنی از خود نشان داده است اما مهمترین عملکرد دیوارسبز تاثیری است که در روحیه استفاده کنندگان آن دارد. یک گلدان کوچک یا حتی یک شاخه گل میتواند با طراوت و سرزندگی خود یک اطاق را پراز انرژی کند و حال اهالی یا کارکنان آن اطاق را خوب کند حال شما تصور کنید که یک دیوار سبز با تنوع زیاد گیاهی و تعداد بالای گیاهان چه حال و هوا و انرژی به محیط تزریق میکند. دیوارسبز در بالابردن راندمان کاری افراد در محیط های کاری بسیار کمک میکند و در بهبود کیفیت زندگی افراد و کاهش استرس و بالابردن حس شادابی و طراوت محیط و در تنظیم دمای هوا بسیار موثر است.

همچنین داشتن یک دیوارسبز در منزل یا محل کار کمک میکند تا افراد کم کم با گونه های مختلف گیاهی آشنا شده و در مورد نگهداری و تکثیر و باغبانی تحقیق کنند و ضمن بالابردن اطلاعات خود درباره گیاهان، یک سرگرمی لذت بخش هم به زندگی خود بیافزایند.

 

 

دیوارسبز را از هر جنبه ایی که بررسی کنیم سراسر حسن است اما یک نگرانی که بعضی کاربران را از احداث دیوار سبز منصرف میکند اینست که درصورتی که ملک یا محل کار یا مغازه استیجاری باشد پس از اتمام قرارداد آیا میتوان دیوار سبز را انتقال داد یا خیر.

در بسیاری از سیستمهای دیوار سبز این امکان نیست اما در سیستم مدولاری که تیم گرانیوم اجراء میکند به راحتی این امکان وجود دارد که هرزمان که نیاز داشتید بدون آسیب دیدن حتی یک گیاه این دیوار برای شما انتقال داده شود فقط کافیست با تیم ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان و بدون کوچکترین آسیبی دیوار سبزتان را به محل جدید منتقل کنیم.

پس شما با خرید دیوارسبز از ما صاحب یک دیوار سبز قابل جابجایی خواهید شد.

دیوارسبز محاسن و مزایا متعدد دیگری هم دارد که سعی میکنم به سرعت و خلاصه توضیح دهم تا از حوصله خوانندگان خارج نباشد.

تصفیه هوا: با استفاده از گیاهان اکسیژن ساز در دیوارسبز یک فیلتر بزرگ و طبیعی را به محیط برده ایم که به تصفیه هوا بسیار کمک میکند، این امر در شهرهای بزرگ و پرجمعیتی مثل تهران که مشکل آلودگی هوا دارند بسیار میتواند مفیدباشد.

تا اینجای مطلب به محاسن و کارکردهای مثبت گرین وال پرداختیم. طبیعتا هر متریال یا المانی در ساختمان ایرادات و نقاط ضعفی هم دارد در مورد گرین وال هم نکاتی هستند که باید به آنها توجه کرد.

۱- نگهداری:

دیوار سبز یک متریال زنده است و طبیعتا نیاز به توجه بیشتری از متریال های دیگر به کاررفته در ساختمان دارد نباید به دیوار سبز به چشم یک متریال نگاه کرد باید آن را موجود زنده دید. توجه به دمای محیط، توجه به نیاز نوری گیاهان و رسیدگی های دوره ایی نیازهای یک گرین وال است. تیم گرانیوم در جهت رفاه حال مشتریان خود بازدیدهای رایگان ماهانه را به عنوان جلسات سرویس و نگهداری در نظر گرفته که در این بازدیدها ارائه مواد مورد نیاز گیاهان،  هرس گیاهان، بازدید سیستم آبیاری و تنظیم آبیاری فصلی توسط تیم نگهداری انجام میشود و به کارفرما هم آموزش داده میشود تا نگهداری دیوار سبز برای کارفرما بسیار راحت شود. 

 

۲- انتخاب سیستم صحیح دیوار سبز:

انتخاب سیستم صحیح در هنگام خرید گرین وال بسیار حائز اهمیت است که اغلب خریداران در زمان عقد قرارداد با تیم های دیوار سبز از آن مطلع نیستند و بعد از گذشت زمان ، عملکرد دیوار سبز با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در سال های اخیر متاسفانه بازار پر از محصولات بی کیفیت و پر از ایراد از نظر فنی شده  که صرفا جهت سود جویی تولید میشوندو هیچ پشتوانه علمی و مهندسی ندارند و صرف اینکه فردی متریالی را جایی دیده در یک کارگاه ساده تولید میشوند غافل از اینکه این متریال به جای آنکه بستر زندگی برای گیاهان باشد قبرستان گیاهان خواهد بود. این متریال ها که اسم آنها را نمیتوان گرین وال گذاشت بعد از گذشت زمان کوتاهی از بین خواهند رفت و تبدیل به یک دیوار خشک بد منظره خواهند شد ما در مقاله معرفی انواع سیستمهای دیوار سبز به معرفی انواع سیستمها و عملکرد فنی آنها خواهیم پرداخت تا دوستان عزیز در هنگام خرید آشنایی کامل با انواع سیستمها داشته باشند.

در این مطلب سعی شد تا حدودی عملکرد ها و نکاتی که در احداث یک دیوارسبز اصولی لازم است را بررسی کنیم اگر شما هم مطلب خاصی دارید که در این مقاله به آن اشاره نشده خوشحال میشویم با ما در میان بگذارید تا در مورد آن بحث کنیم.

 

 

مازیار حیدرپور 

گرانیوم روف گاردن

۱۴۰۰/۳/۱۸