پارامترهای موثر در ماندگاری و سلامت دیوارسبز

 

 

 

 

ماندگاری و سلامت یک دیوارسبز وابسته به رعایت یک سری نکات است که در این مطلب قصد داریم به آنها اشاره کنیم.

 

۱-انتخاب سیستم درست و مناسب با شرایط پروژه در هنگام احداث دیوارسبز:

 

در زمان اجراء دیوار سبز باید توجه ویژه ایی به انتخاب سیستم صحیح و با عملکرد مناسب کنیم.متاسفانه در سالهای اخیر سیستم های غیراصولی و بدون پشتوانه علمی در کارگاه های غیر استاندارد تولید شده که بعد از گذشت زمان کوتاهی منجر به آسیب به گیاهان و از بین رفتن دیوارسبز میشوند.

در زمان احداث دیوارسبز باید دقت کنیم که سیستم صحیح و معتبری را انتخاب کنیم.

 

۲-انتخاب گیاهان مناسب:

 

مهمترین عنصر دیوارسبز گیاهان آن هستند چرا که هر آنچه از زیرسازی و ادوات استفاده میشود در نهایت برای اینست که بستر خوبی برای گیاهان ایجاد شود و گیاهان زیبا و سالمی داشته باشیم. بنابراین انتخاب گیاه مناسب برای دیوار سبز اهمیت بسیار زیادی دارد. انتخاب گیاه مناسب با شرایط محیطی از جمله نور، دما و تهویه و رطوبت هوا باید توسط تیم مجرب کشاورزی انجام شود تا در آینده گیاهان ماندگار و شاداب و سالم باقی بمانند.

 

۳-اجراء سیستم آبیاری صحیح:

 

استفاده از سیستم آبیاری مهندسی و صحیح یکی از مهمترین ارکان لازم برای سلامت دیوارسبز است. طراحی سیستم صحیح و توجه به دیتیل های مهندسی آبیاری از انتخاب سایز مناسب برای لوله ها و انتخاب دقیق پمپهاو مخازن گرفته تا استفاده از متریال های مرغوب و برند های معتبر و اجراء صحیح ونظارت های دوره ایی مسایلی هستند که باید در طراحی و اجراء سیستم آبیاری دیوارسبز در نظر گرفت و رعایت کرد.

از طرفی تنظیم برنامه آبیاری با توجه به شرایط محیط و فصل و گیاهان به کار رفته در گرین وال هم موضوعی است که بایدبا تشخیص کارشناس کشاورزی تیم مجری انجام شود.

 

۴-خاک یا بستر کشت مناسب:


انتخاب خاک مناسب برای گرین وال بسیار مهم است که متاسفانه در خیلی از پروژه ها این مقوله از سمت مجریان دیوارسبز نادیده گرفته میشود و از خاک مرغوب و مناسب برای گیاهان استفاده نمی کنند. بسته به گونه های گیاهی به کار رفته در دیوارسبز و نیازهای آنها باید طرح اختلاط خاک مخصوص طراحی شود و پس از ترکیب در گرین وال به کار رود.

بستر کشتی که تیم گرانیوم برای دیوارسبز استفاده میکند بسته به گونه های گیاهی طراحی میشود و اختلاط آن صورت میگیرد این خاک مخصوص در عین سبکی بستر مناسب و محکمی برای نگهداری گیاهان فراهم میکندو دارای مواد مغذی لازم برای گیاهان است.

و همچنین با دارا بودن مواد آنتی باکتریال و آفت کش های ارگانیک در مقابل آفات و بیماری ها بسیار مقاوم است.

 

۵-نورمناسب برای دیوارسبز:

 

در صورتی که دیوارسبز در فضاهای داخلی ساختمان اجراء شود و نور مکفی وجود نداشته باشد باید براساس نیاز گیاهان،  منابع نوری لازم طراحی و اجراء شود. تیم گرانیوم در چنین مواردی با اندازه گیری نور محیط به کمک ابزارهای سنجش روشنایی و اشراف به نیاز های نوری همه گونه های گیاهی، اقدام به طراحی و ساخت چراغهای رشد گیاه  (Grow light) کرده و با نصب آنها شرایط نوری مناسب گیاهان را به صورت مصنوعی فراهم مینماید.

 

۶-توجه به دما و رطوبت و تنش های دمایی:

 

باید توجه داشت که گیاهان دیوارسبز متحمل تنش های دمایی زیاد نشوند. و همچنین رطوبت و تهویه هوا برای گیاهان مناسب باشد تا بتوانند رشد کرده و ماندگار شوند.

 

۷-بازدیدهای دوره ای مستمر:

 

تیم گرانیوم پس از اجراء دیوارسبز بازدیدهای دوره ایی رایگان را در جهت حفظ سلامت و شادابی گرین وال برای مشتریان خود در نظر گرفته که در این بازدیدها تمامی سیستمها چک و تنظیم میشوندو گیاهان در رصد تیم نگهداری و گیاه پزشک قرار میگیرند. و در صورت وجود کوچکترین مشکلی از بابت آفات یا بیماری ها و یا مواد معدنی مورد نیاز گیاهان، تیم نگهداری گرانیوم به صورت رایگان مشکل را رفع میکند.

در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر سلامت و ماندگاری دیوارسبز پرداختیم در صورتی که نظر، پیشنهاد یا سوالی دارید خوشحال میشویم با ما در میان بگذارید.

 

 

مازیار حیدرپور 

گرانیوم روف گاردن

۱۴۰۰/۳/۱۹