نکاتی که در احداث دیوار سبز باید به آنها دقت کنیم

 

 

 

نکاتی که در هنگام احداث یک دیوار سبز باید به آن ها دقت کنیم

 

 

در هنگام احداث یک دیوار سبز باید تمامی تمهیدات و احتمالات را در نظر گرفت که علاوه بر داشتن جلوه ای مناسب و زیبا،در طول زمان کارآمد و قابل استفاده باشد.در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم:

 

 

 

ابتدا مهم ترین نکته انتخاب سیستم مناسب با توجه به محل قرارگیری از جهت پوشش رشد و روش اجرا (همانطورکه در مقاله  "معرفی انواع دیوار سبز"  گفته شد)میباشد.پس از انتخاب سیستم مناسب باید نزدیک ترین محل ورودی آب را از جهت تامیین آبیاری مورد نیاز دیوار سبز بررسی نمود.

در دیوار سبز 2 نوع سیستم برای جمع آوری پساب حاصل از آبیاری  هوشمند وجود دارد.

 مستقیم و تجدید پذیر در روش اول آب بصورت مستقیم پس از زهکشی به فاضلاب هدایت میشود ولی در روش تجدید پذیر پساب در مخزنی جمع و سپس تصفیه میشود و دوباره به جریان آبیاری منتقل میگردد. 

نکته دیگری که در آبیاری دیوار سبز حائز اهمیت میباشد توجه به زهکشی مناسب در بستر کاشت گیاهان میباشد.زیرا زهکشی نادرست باعث پوسیده شدن ریشه گیاه و همچنین ایجاد محل مناسب برای رشد حشرات و آفات میشود.میزان آبیاری مورد نیاز باتوجه به نوع گیاهان استفاده شده در دیوار سبز تعیین می گردد.

انتخاب نوع گیاه در زمان احداث نکته مهم دیگری است که با توجه به نور،دما،تهویه محل اجرا و همچنین توجه به آلرژیک نبودن گیاه و خاک مناسب آن به خصوص در فضای بسته و خانگی انجام میشود.

در محیط هایی که نور طبیعی به مقدار کافی و با طیف مناسب رشد به گیاه نمی رسد از نور مصنوعی رشد گیاه استفاده میشود که در مقاله "همه چیز درباره نور دیوارسبز" به صورت اختصاصی

 بررسی میگردد.

در محل احداث دیوار سبز باید به ایزوله بودن دیوار پشت آن نیز توجه و از نفوذ آب جلوگیری نمود هچنین از جهت تحمل وزن،دیوار سبز باید بررسی گردد یا سازه ای جدا  برای اتصال دیوار سبز به آن تعبیه نمود.

از دیگر نکات مهم در زمان احداث یک دیوار سبز میتوان به :

۱- استفاده از فیلتر خاک به خصوص در سیستم مدولار برای از بین نرفتن مواد مغذی خاک در اثر آبیاری و به اصطلاح شسته شدن آن به مرور زمان.

۲- عدم استفاده از گیاهان میوه دار و همچنین تولید کننده مواد غذایی در جهت جلوگیری از ایجاد بستر مناسب برای رشد حشرات و آفات

۳-  ودر آخر نیز کاشت با تراکم بالا برای یکدست و زیبا دیده شدن دیوار سبز و جلوگیری ازنمایان بودن بستر کاشت از همان روز اول شاره نمود.

 

 

 

 

مهندس علیرضا اکبری کیا 

گرانیوم روف گاردن

۱۴۰۰/۵/۵