چه گیاهانی مناسب دیوار سبز هستند

یکی از مهمترین موضوعات در احداث یک دیوار سبز انتخاب پوشش گیاهی مناسب است.

 

 

 

 

همه زحماتی که در احداث یک دیوار سبز کشیده میشود برای داشتن گیاهانی شاداب، زیبا و ماندگار است.

در انتخاب گیاهان قبل از هر چیز میبایست شرایط محیطی حاکم بر گیاهان را سنجید منظور از شرایط محیطی بررسی محدودیت هاییست که به واسطه شرایط دمایی،رطوبت،نورو .... بر محل قرارگیری دیوار سبز حاکم است.

اولین فاکتوری که باید بررسی شود اینست که محل قرارگیری دیوار سبز در محیط خارجی ساختمان است یا فضای داخلی بنا.

به صورت کلی گیاهان به دو دسته گیاهان فضای خارجی و گیاهان به اصطلاح آپارتمانی تقسیم میشوند.

اما نکته مهم اینست که این دسته بندی در هر اقلیم متفاوت است یعنی به عنوان مثال اکثر گیاهانی که در تهران در دسته گیاهان آپارتمانی قرار میگیرند در اقلیمی دیگر مثل اقلیم شهرهای شمالی ایران در رده گیاهان فضای خارجی قرار میگیرند و میتوان آنها را در فضای خارجی کاشت.

بنابراین اولین اصل اینست که با توجه به اقلیم مشخص کنیم گیاه مورد نیاز ما در رده گیاهان آپارتمانی است یا گیاهان فضای خارجی.

بعد از انتخاب نوع گیاهان باید به بررسی شرایط نوری محل قرارگیری دیوار سبز بپردازیم.

اگر محل قرارگیری دیوار در محلی پر نور است دستمان در انتخاب گیاهان بازتر است و میتوانیم دیوار سبزی با تنوع بالای گیاهی داشته باشیم و اگر محل قرارگیری دیوار از نور مناسب برخوردار نباشد میبایست یا با کمک گرفتن از منابع نوری مصنوعی این کمبود را جبران کرد و یا باید در اتخاب گیاهان به سراغ گیاهان با نیاز نوری کمتر رفت.

برای اندازه گیری نور محیط یا میبایست از ابزارهای اندازه گیری شدت نور استفاده کرد و یا افراد با تجربه به صورت تجربی میتوانند میزان نور مناسب برای گیاهان را تشخیص دهند.

 

 

 

 

 

پس از بررسی شرایط دمایی و نیاز نوری تعداد زیادی از گیاهان از دایره انتخاب خارج خواهند شد.در این مرحله بابررسی گیاهان به لحاظ زیبایی شناسی و همخوانی با معماری و ترکیب و هارمونی آنها با هم به انتخاب گیاهان میپردازیم.

از نکات مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم اینست که در انتخاب گیاهان به نیاز آبی آنها توجه کنیم و جدا از کاشت گیاهان با نیاز آبی کم و زیاد در مجاورت یکدیگر و آبیاری آنها با یک برنامه آبیاری مشابه خودداری کنیم.

نکته قابل توجه دیگر اینست که میبایست به کاربری فضایی که دیوار سبز در آن قراردارد توجه شود مثلا اگر قرار است برای دیوارسبز واقع در اطاق خواب گیاه انتخاب کنیم میبایست سراغ گیاهان اکسیژن ساز برویم تا ضمن تصفیه هوا به داشتن خواب آرام در هنگام شب کمک شود همچنین میبایست از کاشت گیاهان با روحیه تهاجمی در اینگونه فضا ها خودداری کرد.

یا به عنوان مثال اگر دیوارسبز در دسترس اطفال است حتما توجه شود تا از گیاهانی که دارای برگ های سمی یا آلرژی زا هستند استفاده نشود.

ما در مطالب آینده مفصلا به بررسی تک به تک گیاهان مناسب برای انواع دیوار سبز و معرفی آنها و نیازهایشان میپردازیم ولی در اینجا تعدادی از گیاهان پر کاربرد برای دیوار های سبز داخلی و خارجی را نام میبریم.

 

 

 

 

گیاهان مناسب برای دیوار سبز داخلی در تهران:

-زاموفیلیا

-انواع پتوس ها 

-شامادورا

-آکوبا 

-برگ انجیری

-افوربیا

-آگلونما و ......

تعدادی از گیاهان مناسب برای دیوار سبز های خارجی:

-یاس هاندی

-برگ بو

-زرشک 

-لیزوماکیا

-یوکا

-فرانکینیا

-انواع گلها

-فستوکا 

-برگ بیدی 

در این مقاله سعی شد در رابطه با فرآیند انتخاب گیاهان دیوار سبز و پارامترها تاثیر گذار و محدودیت ها توضیخاتی داده شود در مطالب آینده به معرفی مورد ره مورد و بررسی گیاهان مناسب و نامناسب برای دیوار سبز خواهیم پرداخت.

باعث خوشحالی ما خواهد بود که در صورتی که نکته ایی به نظرتان میرسد با ما در میان بگذارید.

 

 

 

 

مهندس مازیار حیدرپور 

گرانیوم روف گاردن

۱۴۰۰/۶/۷