محاسن و معایب روف گاردن(بام سبز)

در این مقاله سعی داریم دررابطه با محاسن و معایب روف گاردن به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.

همانطور که در مقاله روف گاردن چیست توضیح دادیم روف گاردن به فضای سبز ایجاد شده بر روی سقف اطلاق میگردد که در معنای عام آن بیشتر به فضای سبز ایجاد شده در پشت بام یک بنا گفته میشود.

ایجاد فضای روف گاردن در زندگی مدرن امروزی که همراه با تراکم جمعیت و سرعت بالای زندگی است تبدیل به یک نیاز اساسی برای یک بنا شده است. اگر در گذشته این فضا صرفا یک فضای لوکس و زیبا بود امروزه تبدیل به یک فضای ضروری و کاربردی شده است که پاسخگوی نیازهای زیادی است. در ادامه به توضیح تعدادی از محاسن و معایب روف گاردن(بام سبز) خواهیم پرداخت.

 

محاسن روف گاردن(بام سبز):

 

۱- استفاده از فضای بلااستفاده بام و تبدیل آن به فضای کاربردی و افزایش زیربنای ساختمان:

 

پشت بام در گذشته همواره به عنوان یک فضایی برای قراردادن تاسیسات ساختمان به کار برده میشده است.

فضای بام به دلایل زیادی فضای بسیار مرغوبی است این فضا در بسیاری از ساختمانها دارای چشم انداز بسیار خوبی است از طرفی به دلیل فاصله گرفتن از آلودگی صوتی شهری فضای بسیار مطلوبی به نسبت سایر فضاهای مشابه مانند حیاط هاست همچنین این فضا معمولا دارای حریم خصوصی مناسبی است و کمک میکند در زمان استفاده از آن از بابت وجود محرمیت وضعیت بسیار بهتری از فضاهای مشابه مانند حیاط داشته باشیم.

به همین دلایل و با توجه به تراکم جمعیت و ارزشمند بودن زمین علی الخصوص در کلانشهرها رفته رفته معماران به این فکر افتادند که با منتقل کردن تاسیسات بام به خرپشته یا بخشهایی از بام و نظم بخشیدن به آنها از باقیمانده فضا به عنوان روف گاردن و ایجاد فضای سبز کاربردی استفاده کنند این در حالی است که بابت استفاده از این فضای مرغوب نیازی به پرداخت هیچ هزینه ایی به هیچ فرد یا ارگانی نیست و با این کار میتوان به مساحت مفید بنا افزود و بسیاری از نیازهای مهم کاربران را در آن تامین کرد. با رواج آپارتمان نشینی و افزایش تراکم در شهرها سرانه فضای سبز به شدت کاهش پیدا کرده این در حالیست که نیاز انسانها به این فضاها و تاثیر آنها در سلامت روان و کیفیت زندگی بر هیچکس پوشیده نیست بنابراین استفاده از فضای بلااستفاده بام به عنوان روف گاردن و یک طبقه جذاب از مزایای مهم روف گاردن (بام سبز) است.

 

 

۲-افزایش طول عمر بام از لحاظ عایق رطوبتی:

 

در احداث روف گاردن به دلیل استفاده کردن از لایه های مخصوص روف گاردن که به صورت تخصصی به جهت محافظت از بام در مقابل رطوبت طراحی شده اند موجب میشود بام ساختمان دارای عایق رطوبتی بسیار مطلوب باشد و از طرفی به جهت ایجاد فضای سبز روی این لایه ها از آسیب رسیدن به آنها و تاثیرات مخرب نور خورشید بر عایق رطوبتی جلوگیری میشود و در نتیجه بام ساختمان از لحاظ  ایزولاسیون طول عمری به مراتب بیشتر از بام معمولی بدون روف گاردن یا بام سبز دارد.

 

 

۳-بهبود عملکرد بنا از لحاظ عایق صوتی و حرارتی:

 

لایه های مخصوص به کار رفته در ساختار روف گاردن به سبب شکل خاص آنها و متریال و ضخامتشان بهترین عایق صوتی و حرارتی ممکن برای جلوگیری از عبور صدا و ارتعاشات و تبادلات حرارتی هستند.

همچنین وجود خاک و بستر کشت گیاهی هم به عنوان عایق بسیار خوبی ایفای نقش میکنند.

بنابراین برخلاف باور عمومی در مورد اینکه بام سبز برای طبقه آخر میتواند صدا یا لرزش به همراه داشته باشد این طبقه از سایر طبقات بسیار ساکت تر و عایق تر است این مسئله در تبادل حرارت هم صادق است به این معنا که این طبقه در برابر اتلاف انرژی حرارتی بسیار عملکرد بهتری نسبت به سایر طبقات دارد.

در تابستان خنک تر است و در زمستان گرم تر.

 

۴-ایجاد ارزش افزوده و مرغوب شدن بنا با احداث روف گاردن:

 

ایجاد یک روف گاردن با معماری صحیح، کاربردی و زیبا و همچنین رعایت اصول فنی لازم در احداث آن میتواند باعث بالابردن ارزش ساختمان و جذاب تر شدن خرید آن ملک برای خریداران باشد.

اگر روف گاردن طوری طراحی شود که در کنار معماری زیبا فضاهای کاربردی مناسبی در آن گنجانده شود و تمامی تمهیدات لازم به جهت استفاده چهارفصل از این فضاها دیده شده باشد، میتواند تغییرات مثبت زیادی در لایف استایل کاربران داشته باشد. به عنوان چند نمونه میتوان به فضای بازی کودکان، مسیر پیاده روی(جاده تندرستی)، باشگاه، گلخانه، سینمای فضای باز، باغچه سبزیجات ارگانیک، باربکیو و ..... اشاره کرد.

وجود این فضاها در یک ساختمان میتواند باعث افزایش ارزش ملک و جذابیت بیشتر برای خریداران شود.

ایجاد این فضاها میتواند چندین برابر هزینه احداث روف گاردن را به سازنده برگرداندو موجب افزایش سود شود همچنین در کنار افزایش ارزش ملک یک مزیت رقابتی نسبت به سایر ساختمانها ایجاد میکند که باعث خوش فروش شدن ملک نیز خواهد بود.

 

 

۵-گسترش فضای سبز:

 

یکی دیگر از محاسن اجراء روف گاردن (بام سبز)بالابردن سرانه فضای سبز و گسترش این فضا در محیط شهری است که علاوه بر تاثیر بر زندگی کاربران ساختمان، اثرات زیست محیطی و شهرسازی زیادی برای تمام شهروندان دارد. و یک نفع جمعی برای تمامی افراد ساکن در منطقه به حساب می آید.

 

۶-کمک به کاهش آلودگی هوا:

 

از تاثیرات مهم روف گاردن میتوان به کمک به کاهش آلودگی هوا در شهرها، علی الخصوص شهرهای بزرگ و پر جمعیت اشاره کرد.

در صورتی که فضای روف گاردن به صورت همه گیر در تمامی پروژه های ساختمانی اجراء شود میتواند بعد از چند سال به مساحت قابل توجهی در شهر تبدیل شود و با پوشش گیاهی که دارد کمک بسیار قابل توجهی به کاهش آلودگی هوا کند این امر مستلزم وضع قوانین مناسب و حمایت از سازندگان با سیاست های تشویقی و همچنین فرهنگ سازیست.

 

۷-کنترل دمای شهری:

 

از دیگر محاسن روف گاردن میتوان به تاثیر مثبت آن در کنترل دمای شهری اشاره کرد.

در صورتی که روف گاردن دارای پوشش گیاهی مناسبی باشد میتواند بسیار جاذب گرما بوده و در تابستان موجب تعدیل هوا شود.

همه ما به تاثیر بسزای درختان در فضای شهری در تعدیل دما واقفیم حالا تصور کنیداگر  یک لایه سبز از گیاهان و درختان در ارتفاع بالا بر روی شهرگسترده باشد چقدر میتواند در تعدیل دما در فصول گرم تاثیر بگذارد.

 

۸-زیبا سازی منظر شهری و کمک به زیباسازی بناها:

 

یکی از محاسن بدیهی ایجاد روف گاردن یا تراس های سبز یا نماهای سبز ایجاد منظر مناسب در شهرسازی شهرهاست. به جرات میتوان گفت کسی وجود ندارد که فضای سبز و گیاهان را المانهای زیبا نداند و این فضاها را دوست نداشته باشد علاقه به گیاهان و فضای سبز در وجود همه ما با هر سلیقه ایی نهفته است. بنابراین استفاده از این المانهای زیبا و کارآمد در نماهای خشک و خشن بناها علاوه بر تاثیرات مثبت زیاد، موجب بهتر شدن منظر شهری و زیبایی میشود و روح یک شهر را تلطیف میکند بنابراین با رواج این فضاها همه شهروندان از زیبایی آنها درمنظر شهری لذت خواهند برد و ساختمانها و شهر ها زیبا تر خواهند شد و به طبع آن، حال شهروندان هم بهتر خواهد بود.

 

معایب روف گاردن:

 

تا اینجا به محاسن روف گاردن (بام سبز)اشاره کردیم و مواردی را مورد بررسی قراردادیم.

گرچه معتقدیم واژه معایب برای همچین فضای کاربردی ای واژه صحیحی نیست اما میبایست به نکاتی هم اشاره کنیم که در حقیقت بهای احداث روف گاردن است و ما در این مقاله به عنوان معایب روف گاردن از آنها نام میبریم.

 

۱-هزینه روف گاردن:

 

احداث روف گاردن هم مثل هر فضای دیگر مستلزم صرف هزینه است.

نمیتوان این مورد را به عنوان عیب برای یک فضا دانست از طرفی همانطور که در توضیحات گفته شد بازگشت سرمایه ایی که یک روف گاردن با افزایش ارزش بنا دارد چندین برابر هزینه احداث آن است.

 

۲- نگهداری روف گاردن:

 

نگهداری کردن از فضای روف گاردن به دلیل اینکه فضایی زنده است برای دوام و ماندگاری آن امری ضروری است.ما با بکاربردن آخرین تکنولوژی های روز دنیا روف گاردن را به صورت هوشمند و بی نیاز از نگهداری طراحی میکنیم اما به هر صورت گیاهان نیاز به بازدید و هرس کاری دارند و سایر ادوات مکانیکی و الکتریکی نیز نیازمند بازدید های دوره ایی هستند.

نگهداری از گیاهان و ادوات روف گاردن امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش این کار است تیم گرانیوم به جهت آسایش کاربران و کارفرمایان خود نگهداری از این فضا را به عهده میگیرد به این معنا که پس از اتمام احداث بام سبز به مدت ۱ سال بازدید و نگهداری دوره ایی را به صورت رایگان انجام خواهد داد در این بازدیدها و سرویسها هرگونه نگهداری که برای این فضا لازم است ارائه خواهد شد.و کارفرما نیازمند هیچ کار اضافه ایی نخواهد بود. در پایان دوره ۱ ساله اول این خدمات نگهداری با عقد قرارداد ادامه پیدا خواهد کرد به صورتی که نیاز به هیچ فعالیتی از سوی بهرهبرداران برای نگهداری روف گاردن نخواهد بود ما سعی کرده ایم با ارائه این خدمات  کمک کنیم که شما هیچ دغدغه ایی برای نگهداری از روف گاردنتان نداشته باشید.

 

۳-ایجاد بار زنده و مرده بر روی بام:

 

طبیعی است که ساخت روف گاردن (بام سبز) بارهایی را به سازه ساختمان تحمیل میکند.

این بار شامل بارهای مرده و زنده میشود که در روف گاردن های متمرکز (Intensive Roofgarden) از ۲۹۰ کیلوگرم بر مترمربع شروع شده و تا ۹۷۰ کیلوگرم بر مترمربع هم میرسد.

ما برای کنترل این موضوع مهم، به کمک دپارتمان عمران تیم گرانیوم به بررسی سازه موجود خواهیم پرداخت در صورتی که بار وارده به سازه بیشتر از توان سازه باشد با راهکار های تقویتی به تقویت سازه خواهیم پرداخت. در صورتی که امکان تقویت سازه نباشد یا هزینه آن مقرون به صرفه نباشد با تغییرات معماری اقدام به کاهش وزن روف گاردن میکنیم.

در سال های اخیر با رواج احداث روف گاردن در پروژه های ساختمانی، مهندسین طراح سازه معمولا در محاسبات سازه ایی پیش بینی بار روف گاردن را میکنند.

 

۴-هزینه آبیاری روف گاردن:

 

یکی از مسايلی که ممکن است سوال برانگیز باشد این است که آیا هزینه آبیاری روف گاردن زیاد است؟

ما با بکار بردن آخرین تکنولوژی آبیاری هوشمند قطره ای نیاز آبیاری روف گاردن را با مقدار بسیار ناچیز آب تامین میکنیم و نیازمند به حضور کسی برای انجام آبیاری نیست. بنابراین هیچ نگرانی از بابت هزینه آبیاری روف گاردن وجود ندارد.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشیم خیلی خوشحال خواهیم شد در صورتی که سوالی دارید با ما در میان بگذارید تا در مورد آن توضیح دهیم .

 

 

مهندس مازیار حیدرپور

گرانیوم روف گاردن 

۱۴۰۰/۱۰/۱۹