نکاتی که در ساخت روف گاردن (بام سبز) باید به آنها توجه کنیم

در این مقاله قصد داریم در مورد روف گاردن و نحوه ساخت آن و نکاتی که باید در هنگام طراحی و اجراء به آنها توجه کنیم توضیح دهیم. البته اشاره‌ای هم به اصطلاح بام سبز خواهیم داشت تا تفاوت آن دو را بیشتر درک کنید.

 

روف گاردن چیست؟

به زبان ساده، باغی است که در پشت بام یک ساختمان یا هر سازه دیگری ساخته و پرورش داده می‌شود. باغبانی روی پشت بام معمولاً در مناطقی اتفاق می‌افتد که فضای کافی برای ایجاد فضای سبز در جلوی منزل وجود ندارد. به طور کلی باغبانی پشت بام را می‌توان به دو روش مختلف طبقه بندی کرد:

 

باغ بام 

یک باغ بام معمولا شامل گیاهان و گلدان‌هایی است که می‌توانند در یک بخش مشخص یا در بیشتر پشت بام چیده شده باشند و همچنین ممکن است در برخی موارد برای استفاده‌های تفریحی یا تجاری مورد استفاده قرار بگیرند. معمولا در کافه‌ها و بعضی رستوران‌ها این فضا را شاهد هستیم که قسمت سرو غذا در پشت بامی سرسبز قرار دارد.

 

بام سبز

این مورد در واقع به این معنی است که گیاهان درست روی سقفی با یک غشای مقاوم در برابر آب در زیر آن‌ها رشد می‌کنند. دو نوع بام سبز وجود دارد و شامل فشرده و گسترده می‌شود. نوع فشرده حاوی لایه‌هایی از خاک ضخیم است که می‌تواند گیاهان و حتی درختان بزرگ‌تر را نیز تحمل کند، در حالی که یک بام گسترده سبز حاوی لایه‌های نازک‌تری از خاک است که گیاهان کوچک‌تر را در خود جای می‌دهد.

 

 
 

مواردی که باید در ساخت باغ بام رعایت کنید

برای اینکه بتوانید باغ بام را طراحی و احداث کنید، به یک سری از تخصص‌ها نیاز خواهید داشت که در این مطلب چند نمونه‌ از آن‌ها را برای شما نام خواهیم برد. 

 

  1. مطمئن شوید که سقف شما می‌تواند وزن را تحمل کند

باغچه‌ها می‌توانند وزن زیادی داشته باشند؛ چرا که خاک آن‌ها سنگین است و خاک مرطوب حتی سنگین‌تر هم می‌شود؛ بنابراین وقتی هر نوع معماری مهمی را روی پشت بام انجام می‌دهید، باید با یک مهندس سازه مشورت کنید. هزینه‌های خطرات احتمالی برای خانه شما به خاطر آسیب دیدن سقف، بسیار بیشتر از هزینه‌ ارزیابی هستند.

تیم گرانیوم ، محاسبه انواع بارگذاری  را انجام می‎دهد. اگر قصد ساخت یک روف گاردن واقعی را دارید که دارای پوشش گیاهی مناسب و فضاهای کاربردی باشد میبایست به بحث بارهای وارده و تحمل سازه توجه کنید. در مجموعه گرانیوم محاسبات لازم توسط دپارتمان عمران انجام میگیرد و در صورت نیاز به تقویت سازه با ارائه راهکارهای اقتصادی و سریع اقدام به تقویت سازه مورد نظر خواهیم کرد.

 

  1. با در نظر گرفتن آب و هوای منطقه خود طراحی کنید

از نظر چیدمان طراحی، اگر ساختمان‌های بلندتری در اطراف شما وجود نداشته باشد، گیاهان در 365 روز سال در معرض هوای آزاد قرار می‌گیرند. شما به گیاهانی نیاز دارید که بتوانند با مقدار زیادی آفتاب، باد و شرایط یخ زدگی یا دمای زیاد مقابله کنند. این یعنی باید گیاهانی را انتخاب کنید که به خشکی مقاوم بوده و آفتاب دوست هستند.

تعداد کمی از مردم تمایل دارند آخر هفته برای خرید یک نهال جدید به نهالستان بروند؛ بنابراین مطمئن شوید گیاهانی که انتخاب می‌کنید می‌توانند در شرایط سخت زنده بمانند. برای هر پروژه گسترده، باید از یک حرفه‌ای برای طراحی پروژه و دریافت تاییدیه‌های محلی و انجام اینگونه کارها استفاده کنید.

 

  1. همانگونه طراحی کنید که می‌خواهید از فضا استفاده کنید

خانواده شما چگونه از باغ بام شما استفاده خواهند کرد؟ آیا در خانواده شما بچه یا حیوان خانگی وجود دارد؟ اگر چنین است، مطمئناً باید محیط را برای آن‌ها ایمن کرده و شاید حتی یک منطقه بازی (در صورت داشتن فضا) فراهم کنید. اگر قصد استفاده در روز را دارید، احتمالاً باید پوششی برای سایه ترتیب دهید. تعداد بسیار کمی چتر می‌تواند شرایط باد روی سقف را قابل تحمل کنند؛ بنابراین یک مورد دائمی‌تر، مانند یک پرگولا یا آلاچیق، توصیه می‌شود.

 

  1. دسترسی به پشت بام را آسان کنید

معماری پله‌های مارپیچ اغلب برای صرفه جویی در فضا استفاده می‌شوند، اما کمتر کسی طرفدار آن است. اکثرا آن‌ها را سرگیجه‌آور، ناخوشایند در صورت حمل وسایل و برای بچه‌های کوچک دردسرساز می‌دانند. علاوه بر این، درکل ظاهر چندان خوبی هم ندارد. اکثرا یک راه پله معمولی را ترجیح می‌دهند؛ حتی اگر فضای بیشتری را اشغال کند. اما بهترین حالت برای استفاده از روف گاردن اینست که در هنگام ساخت حتما آسانسور تا بام برود و یک ایستگاه در روف گاردن داشته باشیم.

 

  1. سیستم آبیاری مناسبی را انتخاب کنید

اکثرگیاهان باید دو بار در روز در طول فصل رشد آبیاری شوند. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، باید یک سیستم آبیاری خودکار نصب کنید. سیستم آبیاری قطره‌ای بهترین گزینه برای شما است، اما برای انجام درست آن، فردی را استخدام کنید که متخصص در این موارد باشد.

 
 

 

 

نکات مهم در ساخت روف گاردن

برای ساخت باغ بام نیاز است تا به نکات مهمی توجه داشته باشید که در ادامه چند مورد از آن‌ها را ذکر خواهیم کرد. 

  1. مخلوط خاک مناسب

از آنجایی که خاک نیاز به افزایش زهکشی و در عین حال سبک بودن دارد، مخلوط خاکی که برای روف گاردن استفاده می‌شود کمی متفاوت از مخلوطی است که برای باغچه‌ها در فضای باز مورداستفاده قرار می‌گیرد. خاک آن باید ترکیبی ازمواد مختلفی باشد. برای افزایش احتباس آب و کمک به حفظ مواد مغذی در خاک، مردم معمولا از مواردی مانند ورمیکولیت (بر پایه سیلیکون) یا کودهای آلی مانند کوکوپیت و پیت ماس استفاده می‌کنند. 

در مقاله ایی جداگانه به بررسی و توضیح کامل خاک مخصوص روف گاردن خواهیم پرداخت.

 

  1. در نورپردازی کوتاهی نکنید

اگر قصد دارید از روف گاردن خود در شب استفاده کنید، قطعا نور می‌خواهید. برای این کار می‌توانید سیستم نورپردازی خود را به یک عنصر مهم و کاربردی تبدیل کنید. می‌توانید چراغ‌هایی را به صورت فرورفته در دیوار نصب کنید که البته همه چیز بستگی به سلیقه طراحی شما دارد.اما نورپردازی بخش قابل توجه و مهمی است که در آن نباید صرفه جویی کرد.

 

  1. پوشش گیاهی را با دقت انتخاب کنید

باید گیاهانی را انتخاب کنید که شرایط نگهداری آن‌ها طبق شرایط محیطی منطقه شما باشد. طبیعتا ممکن است گیاهانی که در یک روف گاردن در شمال کشور قرار دارند با گیاهانی که در یک مورد دیگر در مناطق گرم و خشک کشور هستند، متفاوت باشند؛ بنابراین به این نکته نیز توجه کنید و از شرایط نگهداری گیاهان مطمئن شوید.

 
 

 

 

جمع بندی و کلام آخر

در این مقاله به   به نکاتی که برای ساخت یک روف گاردن زیبا نیاز هست، اشاره مختصر شد.  مواردی که گفته شدند مهم بوده و اگر در رعایت هرکدام سهل انگاری شود ممکن است بعدا برایتان گران تمام‌شود.

 در کل برای موفقیت در ساخت یک روف گاردن زیبا، مشورت گرفتن از یک متخصص همیشه بهترین راه است تا از هزینه‌های احتمالی ناشی از اشتباهات در کار جلوگیری شود.

در صورت نیاز به مشاوره خوشحال میشویم با ما در تماس باشید.

 

 

 

مهندس مازیار حیدرپور 

گرانیوم روف گاردن 

۱۴۰۰/۱۱/۷