تاریخچه دیوار سبز یا گرین وال

 

همانطور که در مقاله دیوار سبز چیست توضیح دادیم دیوارهای سبز سازه های عمودی  پوشیده شده از گیاهان هستند.

اما سوالی که پیش می آید اینست که انسان از چه زمانی به فکر سبزکردن دیوارها و سطوح و سازه های عمودی افتاد؟

قدمت دیوارهای سبز به هزاران سال قبل برمیگردد و اصلا پدیده جدیدی نیستند.

دیوارسبز در طبیعت زیاد دیده میشود کوه ها و صخره ها و دیواره های مملو از گیاهان زیادی را میتوان در طبیعت یافت که از ابتدا دراختیار انسان بوده است. و احتمالا در گذشته که لطف بشر کمتر نصیب محیط زیست میشده، این مناظر بیشتربه چشم میخورده اند.

اما اینکه از چه زمانی بشردر فکر کنترل و ایجاد این منظره به دست خود افتاد، سوالی است که به دلیل کمبود اطلاعات تاریخی نمیتوان جواب دقیقی به آن داد.

شاید ریشه این ابتکار به انقلاب کشاورزی بشر در سالیان دور باز گردد شاید انسان در این دوران با شناخت گیاهان رونده مانند درخت انگور و هدایت آنها آموخته که میتواند سطوحی را با گیاه بپوشاند و آنها را سبز کند.اما محکم ترین ادعایی که مورخین میتوانند ارائه دهند که انسان تعمدا و با اختیار، سازه های سبز عمودی ایجاد میکرده و در فکر بهبود منظر فضای زندگی خود بوده به باغ های معلق بابل باز میگردد.

که سازه هایی بسیار منحصربفردو خلاقانه و از عجایب معماری سبز در دنیا هستند.

 

 

 

بشر پس از کشف گیاهان رونده آموخته که میتواند این گیاهان را هدایت کند و به این وسیله سطوحی را با گیاهان پوشش داده واز امکاناتی که ایجاد میشود بهره ببرد.

کم کم با پیشرفت تکنولوژی انسان به فکر ایجاد بسترهای مصنوعی و بهره بردن از منظر زیبای گیاهان و طراوت و شادابی آنها در فضاهای مختلف زندگی خود می افتد.

استنلی هارت وایت Stanley hart white استاد معماری منظر دانشگاه ایلینوی بود که در سالهای ۱۹۵۹-۱۹۲۲ زندگی کرد. وایت اولین کسی است که به صورت مهندسی اقدام به طراحی و ساخت نوعی از دیوار سبز کرد و خود آن را

آجرهای گیاهان نامید. البته این نوع دیوار سبز با دیوارهای سبز امروزی تفاوت های زیادی داشت اما میتوان او را اولین معماری نامید که به این ابتکار اندیشید و با خلاقیت اقدام به طراحی و ساخت اولین دیوار سبز نمود. 

 

 

اما پاتریک بلانک patrick blanc، گیاه شناس فرانسوی برای اولین بار اقدام به ساخت الگوی مدرن گرین وال با یک سیستم هیدروپونیک  یا آبکشت کرد.

 

 

سیستم ابداعی بلانک بسیار زیاد شبیه به آن چیزیست که ما امروزه برای احداث گرین وال از آن استفاده میکنیم. این سیستم از نمد و نگهدارنده رطوبت و لوله هایی که مواد غذایی را به گیاهان میرسانند ساخته شده است.

بنابراین میتوان پاتریک بلان را مبتکر و مخترع دیوار سبز نوین نامید.

پاتریک بلان متولد ۱۹۵۳ است و کتابی به اسم The vertical garden دارد که مطالعه آن برای علاقه مندان توصیه میشود.

 

 

امروزه ما به کمک امکانات و تکنولوژی هایی که در اختیار داریم و با اتکا به تجربه و زحمات گذشتگان این حوزه، این امکان را داریم که در هر فضایی با تمام محدودیت های حاکم، به راحتی گیاهان را به اختیار بگیریم و با ایجاد یک دیوارسبز زیبا طبیعت را با معماری تلفیق کنیم.

باعث خوشحالی ما خواهد بود که نظرات یا سوالات خودرا با ما در میان بگذارید.

 

مازیار حیدرپور 

گرانیوم روف گاردن

۱۴۰۰/۳/۱۷